Vantar

En av mannens kollegor och vän skall sluta nu när terminen är slut. Då ville han tillsammans med några andra kollegor uppmärksamma detta. Jag fick frågan om jag kunde tänka mig sticka ett par vantar till henne. Jag brukar inte sticka på beställning men när det är maken som frågar så finns det ganska stor sannolikhet att jag säger ja.

Vi valde ett mönster ur den jättefina boken selbuvotter. Tyvärr var det en del fel i mönstret. Samt att vantarna blev väldigt stora trots rätt garntjocklek och stickor. Jag hade behövt gå ner ordentligt i båda delar om det skulle bli rätt storlek. Jag kortade av mudden med 2/3 och själva handen med ¼. Trots detta är jag väldigt nöjd med vanten och skulle gärna haft dem själv. Tilläggas skall att om jag stickar de en gång till skall jag försöka göra de något smalare för nu blev de ganska så breda.

Kommentera

