Stickfest i väst 2017

Det är nu drygt två veckor sedan jag begav mig iväg på stickfest i väst. Var dessa två veckor har tagit vägen vet jag inte. Tiden går allt för fort.

Jag körde upp och var framme på eftermiddagen. Mina rumskompisar (mamma och Annicka) var redan på plats då och gick sin första kurs. Jag fick nyckeln till vårt rum och installerade mig. Satte mig sedan med några andra välkända stickerskor och började sticka. Efter et tag var mamma och Annicka klara med sina kurser och vi gick då till rummet för att fixa i ordning lite. På kvällen var det invigningstal av ett isländskt företag som heter Einrum. Tyvärr fick jag ont i huvudet och började må dåligt under invigningen och  lunchen så jag beslutade mig för att gå och lägga mig tidigt. Missade därmed både garnlotteriet (men mamma var snäll och tog hand om mina lotter och gav mig en av hennes vinster) samt knitquiz. På lördag morgon mådde jag bra igen så jag behövde tydligen ta det lite lugnt.

 

Lördag inleddes med frukost. Jag hade kurs kl 10.30 om att klippa i sitt stickade plagg. Det var första gången jag klippte i något stickat, spännande. På eftermiddagen gick jag och en annan deltagare upp till Carlstens fästning och tittade på den. Det var väldigt vacker utsikt. På kvällen var det dags för snabbaste stickare i väst. Det gick tyvärr inte lika bra detta året som föra gången jag var med, men det var kul i alla fall.

 

På söndagen var det återigen dags för kurs. Då gick jag en kurs i färglära med Tant Kofta. Det var väldigt intressant att se hur färger går in i varandra och färger som man tror skall fungera bra ihop inte gör det alls. Samt att den starkaste gul ungefär är på samma nivå som en mellan blå. Det krävs otroligt mycket mer gul färg jämfört med exempelvis blå för att få de på samma styrka.
 

Posted in Ida

Kommentera

