Att ta hand om en and

I fredags tog jag med mig ungarna och åkte till Hven. Mormor var där redan. Fredrik skulle ha ett par kollegor på besök så vi tyckte det var bäst att fly fältet.

 

På facebook hade jag och mamma sett att det fanns skjutna änder att hämta för de som ville på andra sidan ön. Mamma tog cykel och hämtade 6 änder. De första fyra plockade och gjorde hon vid själv. Den femte visade hon mig hur man skulle göra den sista fick jag ta själv…

 

Det börjades med plockning av fjädrar.

 

Sen blev det att ta ut bröstfilén.

 

Sen tog vi av skinnet.

 

Det blev 12 fina filéer.

 

Jag är helt klart en erfarenhet rikare. Det var inte så svårt och inte så läskigt som jag hade trott.

Kommentera

