Syltning och saftning är i full gång

Det har inte blivit så mycket stickat för mig den senaste tiden. Jag har haft mycket annat att göra. Jag har fått gjort ca 9 liter flädersaft. Av citronen och limen som jag hade i gjorde jag sedan flädermarmelad. Dock blev den lite väl rinnig trots syltsocker men den är väldigt god så till glass eller yoghurt tror jag att den blir perfekt.

image

image

I måndags såg Fredrik att det såldes jordgubbar för 20 kr litern och tidigare på kvällen hade jag varit och plockat rabarber hemma hos mina föräldrar. Det resulterade i att igår gjorde jag drygt 2 liter jordgubbssaft, en halv liter rabarbersaft och på bärmoset som blev över blev det marmelad tillsammans med flädersaft. Jag smakade lite på den och det tror jag blir en riktig hit.

image

image

Förra veckan tror jag att det var så fick jag även gjort jordgubbsmarmelad smaksatt med mynta, lime och galliano. Nu har vi sylt så att det räcker ett tag men skulle jag ramla över frukt eller bär till bra pris så blir det mer. Det är kul att experimentera fram nya smakkominationer.

image

Kommentera

