En ny KAL, hemlis och strumpor

Jag har gått med i en ny KAL (knit a long). Det är Ateljé Norrgården som tillsammans med stickamera skall ha en KAL med Ateljé Norrgårdens perfekta tröja. Här hittar ni kalen http://stickamedostbiten.wordpress.com/ Mönstret har jag hemma sedan tidigare. Vad jag skall använda för garn är däremot lite mer knivigt. Jag har mycket garn hemma men den ständiga frågan är om jag har tillräckligt mycket. Det vore hemskt att börja sticka på en tröja och sen när man är halvvägs så visar det sig att garnet inte räcker. Får fundera på hur jag skall göra. Kanske skulle jag repa upp tröjan som jag stickade till Fredrik för något år sedan som inte passar på honom och använda det garnet. Tröjan passar mig nästan, den är lite tight. Och i det garnet vet jag att jag har mer dock inte i samma färg men det borde gå att göra någon form av kant eller så på den. Det känns som om att det är så jag skall göra. Oavsett vilket så känns det som en bra anledning att äntligen ta tag i projektet med att frogga tröjan som ändå bara ligger där den ligger.

 

Sedan har jag börjat läsa min hemlis blogg för att få en uppfattning om vad det är för person och vad för projekt som hon kan tänka sig att gilla. Jag börjar få en bild och har börjat planera mitt första paket. Än så länge bara på planeringsstadiet men det skall postas senast den siste februari så jag har lite tid på mig än. Jag och min hemlis verkar vara ganska så lika varandra, skoj.

 

En annan grej är att jag har bestämt mig för vilket februarimönster som skall stickas. Nu måste jag bara sticka lite snabbare så att jag blir klar med januari först. Det blev Love Socks, randiga strumpor med hjärtan på hälen. Jag får se vad jag kan hitta för restgarner i min påse. Det verkar som om att det inte krävs mer än ca 50 gram per strumpa och jag tror mig ha lite udda 50 grammare som ligger i restgarnspåsen. Heja mig. Jag ser verkligen fram emot att lägga upp till nya strumpor och sätta stickorna i dem. Dessutom kan man göra som vissa har gjort att man kör randiga strumpor i två färger och sedan gör hjärtat i ytterligare en. Jag får helt enkelt göra en djupdykning i påsen och se vad som kan matcha.

Kommentera

