Nyårskrönika 2013

Nu är vi ett par dagar in i 2014 så jag skall försöka mig på att sammanställa året 2013.

 

Jag har, enligt ravelry, färdigställt 27 sticken i år. Mitt nyårslöfte för 2013 var att inte ha mer än 10 projekt (plus ett på Hven). Nu när det är ett par dagar kvar av året kan jag konstatera att detta löfte har jag hållt och för stunden har jag 8 projekt (inklusive det på Hven).

Årets sjal: First Mystery Shawl och Euphoria är de två sjalar jag har stickat i år. Inte så mycket för att vara mig. Ingen av dessa är i min ägo längre. First Mystery Shawl fick svägerskan Therese i julklapp och Euphoria fick moster Mirjam i födelsedagspresent. Roligast av dessa var First Mystery shawl. Gillar när man får lite ledtrådar att sticka efter.

 
Årets tröja: Det har stickats ett par tröjor i år. Årets tröja måste dock vara Mollytröjan till mig. Jag har alltså stickat en hel tröja till mig. Jag vet inte när det hände senast. Men nu är det gjort. Esthers fina tröja från Ateljé Norrgården är inte heller dum.

Årets strumpor: Som vanligt har det stickats en hel del strumpor hos mig. 12 par för att vara exakt. Av dessa är 8 mina så 12 har getts bort. Insideout sock måste nog räknas som de roligaste. De går att använda med båda sidorna utåt. Dock inte samtidigt =)

 

Årets teststickning: 8 teststickningar har det blivit under året. Koftan Rampljus till Esther är nog den som jag är mest glad över. Jag stickade den i tunt bomullsgarn. Den är redan använd en hel del. Stickade ärmarna tills garnet tog slut. Fast min bolero Luftslott är inte heller så dum. Värmer gott och väldigt skön att ha på sig.

Årets stolthet: Att jag lyckades sticka en tröja till mig som faktiskt passar. Lite stor i halsen men vad gör det?

Årets garn: Jag är väldigt förtjust i svarta fårets tilda garn. Det är mjukt och lätt att ha att göra med. Det märks inte att det är till hälften akryl. Annars är opal mitt favoritgarn.

Årets nördigaste: Stickfest i väst utan tvekan. Två år sedan jag var där sist och det var helt underbart. Längtar tills nästa gång. Jag håller nu på att välja vilken eller vilka workshops som jag vill gå på.

 

Årets nya teknik: Helt klart att ha lärt sig sticka baklänges. Det vill säga, sticka från höger till vänster så man slipper vända arbetet när man stickar slätstickning.  

 

Årets fundering: Jag lyckades med min utmaning att inte ha fler än 10 (+1) projekt igång samtidigt. Jag är faktiskt imponerad över mig själv. Jag kommer fortsätta med det nästa år. Dessutom har jag gått med i en grupp där man skall lägga undan en slant för varje färdigt projekt/nystan och sedan använda det för att införskaffa nytt material.

 

Årets självbedrägeri: Att tro att jag skulle hinna med att sticka färdigt min alpackakofta.

 

Årets bok: Måste vara Vantar för alla årstider av Clara Falk och Camilla Svanlund. Helt underbar med många fina vantar i som jag vill sticka. Helt underbara namn har de också.

 

Årets UFO: Måste vara min aplackakofta med flätor. Hade som mål att få den färdig i somras men fortfarande är den inte klar. Har dock kommit så långt så jag håller på med ärmarna. Har goda förhoppningar om att hinna klart med den i år.

Januari: Anmälan till Stickfest i Väst, vi får veta att vi kommer med

Februari: Teststickade astrakan åt Kamilla Svanlund

Mars: Stickfest i Väst som jag har missat de två senaste åren

April: Fredrik och Esther fyller år och firars.

Maj: Lillebror fyller år och får ett par hemma sydda kallingar i present

Juni: Midsommar som fiars i lugn och ro på Hven.

Juli: Semester med tur till Stockholm och moster i Kristinehamn. Var inom Ateljé Norrgården i Västra Granhammar

Augusti: Mina föräldrar fyller år och pappa får hemmasydda kallingar i present.

September: På kurs med Charlotte Kaae hos Annicka (http://www.nystat.se) med Krydderistrick.

Oktober: En tur till lillebror i Kalmar och åkte över till Öland. Garnaffären hade dock stängt.

November: Julförberedelserna startar

December: Bestämmer mig för att inte ha några stickade julklappar i år. Dock fick svägerskan en sjal som har legat oanvänd ett tag. En jättefin sjal men jag har så många så jag hinner inte använda alla.

Kommentera

