Inte blev det något froggat igår…

Jag hade ju tänkt frogga Esthers sommarklänning igår men så blev det inte. Jag var påtok för trött när jag kom hem så jag bara orkade inte. Får ta ett nytt ryck idag och se om det går bättre idag. Istället blev det faktiskt en ganska bra bit stickad på mina teststickningsstrumpor så förhoppningsvis så kommer jag bli klar med skaftet på dem idag, hoppas kan man alltid. Eller ja, målet är att skaften skall vara klara idag och att klänningen är froggad. Vad verkligheten blir det får vi se på annat håll.

 

Igår blev jag inspirerad att sy. Jag vill sy en lucky cat klänning med leggings från senaste ottobre barn till Esther samt en tröja. Till lucky cat hade jag tänkt använda mig av det fina blå molntyget till tröj- och kjoldel medans till katband, fållning och midjeband hade jag tänkt mig vit och rosa randigt tyg från liandlo. Tröja till Esther funderade jag på att göra en lika dan som hon jag gjorde med racerbilstyget men denna gång blir det i det gröna biltyget och till armarna tänkte jag återanvända ett par av mina leggings som har gått sönder. Får se om det går bra vad gäller färgen, leggingsen är ju tvättade ett par gånger. När jag kommer få möjlighet att sy detta vet jag inte. Det är alltid problem att få ihop tiden. Den räcker ju aldrig till.

 

Esther vår lilla loppa lever och frodas. Förra måndagen såg vi en bild på hennes kompis på förskolan som la pussel. I tisdags köpte jag ett på lunchen. När jag sedan hämtade Esther på kvällen fick jag veta att hon hade ”posslat” på förskolan det vill säga lagt pussel. Tog fram det ena jag hade köpt och hon försökte med det på kvällen men var för trött helt enkelt. Ett par gånger på kvällen och morgonen försökte vi sedan resten av veckan. Resultatet blev lite olika utifrån hur trött vår fröken var. I lördags när vi var på Hven hämtade hon sitt pussel ur leksakslådan och meddelade oss att hon skulle pussla så medans jag gjorde frukost posslade Esther själv flera gånger och hon fixade hela pusslet. I söndags fick vi då ta fram det andra pusslet vi hade köpt till henne (6 bitar även där men ingen ram att utgå ifrån). Det är lite lika kul för dels är bitarna större så de är lite klumpigare att lägga och dels så kan hon det andra… Men igår morse försökte hon och då gick det bra (tills hon fick syn på det andra pusslet). Har ett 9 bitars och ett 12 bitars pussel liggandes att ta fram vid behov, oj vad tiden går fort.

Kommentera

